Keiharde strijd is onvermijdelijk

Huidige score

We blijven het volgen

Column 1 over deze kwestie 

Circus soap op komst 

Nou, dat wordt lachen met de Kerstdagen.
Ik zie de krantenkoppen al voor mij;
Artiesten van Wintercircus Haarlemmermeer storten een tractor koeienstront voor de deur bij Wintercircus Haarlem.
Of: clowntjes van Wintercircus Haarlem delen fake vrijkaarten voor Wintercircus Haarlemmermeer uit in winkelcentrum.

De Leeuw is los.
Na jarenlang te mogen spelen in het Reinaldapark in Haarlem krijgt dit jaar een ander de vergunning doordat de gemeente Haarlem in plaats van normale gunning een loterij hield.
Ambtenaren houden nu eenmaal van spelletjes spelen.

Nee, eerlijk is anders.
Je bouwt als circus aan een goede reputatie door steeds te investeren in prima artiesten en dan gaat een ander er met de kluif vandoor omdat jouw briefje in de hoed bleef liggen.
Waardeloos.

Het duo Alberto Althoff en Leendert Bedijn gaan nu zes kilometer verderop staan  aan de rand van de Haarlemnermeer.
Laat die nu net grenzen aan het Reinaldapark in Haarlem.
Onder de nieuwe naam Wintercircus Haarlemnermeer gaat men proberen de gunst te behouden die hen al jarenlang toekomt.

Voordeel is dat er rondom het circus geparkeerd kan worden terwijl je in het Reinaldapark nog tot half vier snachts de uitgang aan het zoeken was.

Tonny Hendriks gaat nu Haarlem doen en Leendert Bedijn wenst hem op circusweb succes.
Netjes maar natuurlijk niet gemeend want elk succes gaat ten koste van het zijne.
Wees nou toch eens eerlijk mensen.
Zeg gewoon; ik hoop dat iedereen naar ons komt en niet bij hem.
Maar ja, eerlijkheid bestaat niet meer.

Is het slim is natuurlijk de prangende vraag, om zes kilometer verder te gaan staan.
Het is een simpele rekensom.
Elk jaar trekt men in Haarlem ca 25.000 bezoekers.
Die komen uit Haarlem en de Haarlemnermeer.
Nu dus voor allebei 12.500 bezoekers.
Ben ik blij dat het geen drie circussen zijn want dan wordt de rekensom mij te moeilijk.

De bezoekers beginnen pas in Oktober na te denken over de Kerst en wie dus vanaf dan de meeste reclame maakt en de goedkoopste tickets aanbied is spekkoper.
Dit gaat weer ten koste van de verdiensten.
Zo is er een gerede kans dat beiden beter twee weken op vakantie kunnen gaan naar Thailand.

En als ze denken dat ze het kunnen door het bieden van het beste programma dan hebben ze het mis.
Publiek interesseert het geen bal hoe de artiesten heten of waar ze wel niet allemaal 'gestaan" hebben.
Dat is alleen interessant voor insiders en dat zijn er hooguit honderd.

Haarlemnermeer heeft niet alleen het makkelijk parkeren als voordeel maar ook de kop van Milko die een herkenning is voor het publiek.
Ik ga er dan ook vanuit dat Milko dit jaar net zo goed betaald wordt als afgelopen jaar Hans Klok.
Want voor een doos frikandellen gaat de zon op.

Voor mij als circusfan is er één voordeel.
Als het vervelende clowns gedoe komt rij ik snel even naar de ander om iets moois te zien en komen daar de clowns rij ik weer terug.