Ga direct naar de hoofdinhoud
Circusenmagic.com
Circusenmagic.com
Home
Ben Berdini, de man die een paard optilde
Eerdere delen
Kort nieuws
Serie Back to the circus 80ties
Dagboek van een goochelaar
Pikante weetjes prominenten
De Haarlem Soap
Columns
Recensies circus
Recensies theater
Interviews
Ben Cramer
Pascal de Boer
Anthonie Teutenberg
Alfons Borm
Frits Lambrechts
Markus van Duivenvoorden
Bekenden van toen tot thans
De platenkoffer
Poste restante
Circus miniaturen
Programma boekjes
Over de maker van de site
Contact
Advertenties artiesten
Voorwaarden gratis advertenties
Decordoek shop
4 mtr breed
3 mtr breed
2.5 mtr breed
2 mtr breed
1.5 mtr breed
1 mtr breed
Spraakmakende interviews
Interview Alfons Borm met Ben Cramer
Je bent vooral bij het grote publiek bekend als zanger van Nederlands repertoire. Wanneer was het moment dat je dacht ; ja, nu ben ik echt bekend bij iedereen ?
Dat begon na mijn eerste hit in 1967. Met het lied Zai ZAI Zai. Daarna ging het heel hard.
Je was zoals dat oneerbiedig genoemd wordt een schnabbelartiest. Je hebt ook diverse keren opgetreden op door mij georganiseerde feesten.
Ik boekte jou dan altijd via , ik meen, Joop Koekkoek mijn grote vriend van vroeger.
Verlang je weleens terug naar die succesvolle tijd
Ik bedoel van Rotterdam naar Breda om de avond te eindigen in Venlo ?
Nou……terug verlangen naar die tijd niet echt. Maar als er een aanvraag komt ( kort geleden nog) of ik een optreden wil doen in Leeuwarden ( terwijl ik in de middag een optreden moet doen in Den Haag) en het is qua tijd haalbaar dan doe ik dat nog steeds. Ik rij altijd zelf.
Dus wat dat betreft is er niets veranderd.
Ik treed nog zeer regelmatig op en ik blijf het leuk vinden en geeft mij energie
In November ben ik geweest bij de avond van de nostalgie waar jij samen met
Ronny Tober, Astrid Nijgh, Ria Valk en Hans de Booij een avondvullende show deed.
Ik merk dat artiesten uit zeg maar jullie tijd nog steeds heel veel te bieden hebben, althans ik was zeer enthousiast en met mij de hele en uitverkochte Amstelveense schouwburg.
Ik geloof heilig in een mooie theatertour zoals die avond of zoals vroeger bijvoorbeeld de Vader Abraham show.
Juist in deze tijd verlangen mensen terug naar gezellige tijden.
Hoe denk jij hierover ?
Ja dat is puur nostalgie en leuk om te doen natuurlijk en ook met een live
band achter je is fijn.
Er staan al wat optredens gepland, ook al voor volgend jaar. Dus ik kijk ernaar uit hoor.’
In de jaren negentig maakte je een carrière switch naar het theater. Dat is een totaal ander genre en qua verdienmodel ook anders. Ben je tevreden dat je die keus hebt gemaakt. ?
Jazeker wel. Prachtige rollen gespeeld in veel top musicals als hoogtepunt The Phantom of the Opera.
Daarnaast bleef ik heel gewoon doorgaan met losse optredens in het land.
Toen ik stopte met de musicals ( oudere acteurs zijn weinig rollen in musicals geïnteresseerd ) ben ik weer gewoon door gegaan met de losse optredens en dat bevalt goed.
Hoogtepunt The Phantom? Persoonlijk vond ik de musical 1953 over de watersnoodramp erg goed. Weliswaar klein van opzet maar ik waardeer oorspronkelijk Nederlands gemaakte musicals. Je werkte daar samen met onder andere de broer van Ernst Daniel Smidt. Deze zong het prachtige 'wat doe ik hier" Ik had nog nooit van hem gehoord. Daarna ook niet. Nu komt mijn vraag.
Ik wordt niet goed van al die tribute musicals. Mama Mia, We Will Rock You etc. Er wordt te weinig echt moois meer gemaakt van eigen bodem met (zoals jij) ervaren maar vooral mooie personages erin. Mee eens ?
Jazeker. Tijden veranderen. Daarom grijpt men terug. naar oude succesvolle musicals. Dus komt bv The Phantom weer terug na 32 jaar zodat de nieuwe generatie daar naar toe zal gaan maar ook de oudere generatie zal dat gaan doen. De producent gaat op zeker!!’
Zeker in deze tijd waarbij het steeds moeilijker wordt de zaal vol te krijgen. Ik was laatst bij het jubileum programma van Pia Douwes in Purmerend en daar zaten slechts 150 mensen. Jij hebt het voordeel dat je een enorme bekendheid had opgebouwd met het populaire genre maar zag dat dit geen garantie is voor volle zalen. Ik geloof dat 'In Holland staat een huis" je eerste musical was bij Nooij. Theater vol krijgen is veel moelijker dan de kroeg.
Denk je dat The Phantom in Rotterdam het succes van toen in Scheveningen gaat evenaren?
Ben er van overtuigd dat Phantom een groot succes gaat worden!!!!!
We weten allebei dat elke carrière hoogtepunten en dieptepunten kent.
Lee Towers zei een paar jaar geleden iets heel moois; Er waren tijden dat ik 15.000 gulden voor een half uur zingen kreeg. Nu ben ik blij met een zeer royale onkostenvergoeding als ze me vragen bij een kerkkoor.
Uiteraard met een knipoog maar het getuigde wel zijn passie voor het vak.
Ben jij ook van mening dat geld verdienen leuk is als je jong bent maar later het veel belangrijker vind dat je ja of nee kan zeggen tegen dingen en geld niet de hoofdrol meer speelt. ?
Geld heeft bij mij nooit een hoofdrol gespeeld.
Het is leuk als je een hit hebt gescoord. Dan gaat ook de vraag omhoog om meer op te treden.
Als je in die flow zit gaat de gage ook omhoog dat is logisch toch?
Als je als solist die hits hebt gescoord ook geïnteresseerd bent in een totaal ander genre bv ( musical) en men vindt dat jij dat aankan dan ga ik ervoor en dat betekent dat de vergoeding voor dat nieuwe avontuur veeeeel lager ligt dan de losse optredens in het land.
Maar ik bleef ook die solist die “”bij bleef” en dus ook vaak combinaties kon maken door allebei te blijven doen.
Nu ik ouder ben (79) doe ik nog alleen de losse optredens.
Zai zai zai is je grootste hit maar toch weet het merendeel van het publiek jou toch te verbinden aan 'De Clown" .
Wim Zonneveld heeft zoveel mooie liedjes gezongen maar eigenlijk zijn er maar drie blijven hangen na al die jaren.
Je hebt bij Wil Geerling nog een cd gemaakt met prachtige nummers.
Nu de vraag.
Vind je het jammer dat de mooiste nummers vaak het eerst vergeten worden of dat het grote publiek meer van meedeinen houdt. ?
Het is niet moeilijk om een feestliedje op de radio te krijgen zeker in deze tijd.
Het mooiere en betere repertoire wordt een stuk moeilijker. Als je op een feestje moet optreden dan combineer ik mijn liedjes, dus niet alleen feest muziek.
Ik wil ook graag laten horen dat ik meer kan dan hola hijsa muziek.
Als ik dat alleen zou moeten brengen dan stop ik direkt met optredens
Dat geeft jezelf ook meer voldoening denk ik. Heb ik nog de laatste vraag: zoals je zegt ben 79 maar ik zag in Amstelveen een geroutineerd artiest staan die nog steeds de moeite waard is. Zeker tussen alle rommel van vandaag de dag. Als je terugkijkt op jouw carrière wat zeg jij dan ?
Ik ben super tevreden hoe het allemaal gegaan is en nog steeds gaat.
Natuurlijk waren en ups an downs maar dat hoort bij het vak, want dat is het dus een echt vak. Zeker als je ziet dat ik van A naar Z ben gegaan en in alle catagorieen successen heb beleefd.
Zingen is mijn hobby dus ik kan zeggen dat ik nooit gewerkt hebπππ maar alleen mijn hobby heb uitgevoerd.